Detta gjorde vi år 2011

12 december - Julavslutning i Selmahuset

Föreningen avslutade ett mycket aktivt år med en härlig julfest i det julpyntade Selmahuset.

Vi njöt av Gittes goda mat, Harriet läste en dansk julsaga för oss, julklappar delades ut och till kaffet smakade Vaniljas tårta underbart.

Vår eminenta ordförande Harriet tackades för årets insats med ett vackert ljus som överlämnades av Ina.

Styrelsen ville även uppmärksamma hennes stundande födelsedag med en gåva.

En riktigt God Jul & Gott Nytt År till alla Selmas härliga medlemmar!

6 december - Företagsbesök hos Idás hårdesign.

Tamara ger tips till hur man tvättar sitt hår.

I december var vi på besök hos Idás Hårdesign och några av gästerna fick håret fixat. Dauris långa hår blev tvättat och fönat. Sen fick Anne Knorr sitta i stolen, redo för total makeover, och det fantastiska färdiga resultatet blev bara Wow!

24 november - Selmadagen

Med allvar och humor underhöll Katarina Mazetti ett 50-tal åhörare då hon berättade om allt från feminism till sina böcker på årets Selmadag som avhölls på museet på torsdagen.

Foto: Zebra Media

Årets Selmadag var den tredje i ordningen. Detta år var vi på Landskrona Museum. Besökarna fick lyssna på intressanta föredrag av museilektor Anneli Oxenstierna, författaren Lena Carlsson och textilkonstnären Eva mm Engelhardt.

I pausen spelade LA Folk medan besökarna fikade i museets café.

Ingrid Hjärne berättade om att vara kvinnlig konstnär och Suzanne Örtengren om Bröstcancerföreningen Pärlan. Suzanne fick också utmärkelsen "Årets Selma" för hennes insatser under långtid för Bröstcancerföreningen.

Lotteriet var som alltid mycket populärt och vinstbordet var fullt med fina priser. Stort tack till alla som skänkt till det!

Selmadagen avslutades med ett mycket inspirerande och roande föredrag av författaren och journalisten Katarina Mazetti.

Repotage från Landskrona Direkt.
Författaren Lena Karlsson

3 november - KompetensForum / Intiativ Landskrona / Mentorskap

En kväll i november hade KompetensForum / Intiativ Landskrona / Mentorskap bjudit in oss för att hålla föredrag för deltagarna på nätverksträffen som ägde rum på Hotel Chaplin.

Kvällens program började med att Ina Zachhau berättade om sitt företagande på Hotel Chaplin och kort presentera hotellet.

Därefter fick deltagarna veta mera om vad ett medlemskap i Företagarna (Sveriges största företagarorganisation) har för fördelar och som avslutning berättade Ina om Föreningen Selma. Här blev det ett axplock av allt som Selmas medlemmar medverkar på. Kurser, företagsbesök, frukostträffar, föredrag, mingelträffar, Selmadagen, Årets Selma och inte minst det viktiga nätverket.

Monica Lundgren berättade sedan om förstudien till Odlingsprojektet innan Ulla Noring Lindahl tog vid och avslutade med att tala om Saluhalls-projektet. Något som rönte stort intresse från deltagarna.

Kvällens arrangör Ahmad El Moughrabi avslutade kvällen med att bjuda deltagarna på kaffe och smörgåsar, allt medan diskussionen fortsatte. En mycket intressant kväll!

30 oktober - Sköna Söndag Folkets Hus

Gitte Sundin vid montern.

Vid årets Sköna Söndag, som gick av stapeln i oktober på Fokets Hus informerade Gitte och Ina besökarna om föreningen Selma och delade ut program inför den kommande Selmadagen.

20 oktober - Företagsbesök hos Via Media

Anne Knorr från Via Media visar upp profilprodukter.

Vi var många som besökte Via Media, ett företag med försäljning av Present & Profilprodukter, dvs. allt från tryckta USB-minne till reklampennor.

4 oktober - Frukostmöte på Hotel Chaplin

Medlemmen Eva Wigren samlade selmorna för att skratta sig igenom morgonen på Hotel Chaplin i Landskrona

Frukostträffen på Hotel Chaplin i oktober skrattade vi oss igenom! Vår medlem Eva Wigren hade skratt yoga med oss och berättade också om hur viktigt skrattet är och vad som händer i kroppen då vi skrattar. Vi gick som pingviner, andades, pustade och skrattade glatt med varandra. Varma och sköna var vi alla efteråt! Samma morgon hade vi besök av Lokaltidningen som gjorde ett reportage om Föreningen Selma och Selma Huset.

22 september - Företagsbesök hos Skumpa & Spaljé

Liselotte & Helena från Skumpa & Spaljé tipsar om fina höst dukningar.

Höstens första företagsbesök gick av stapeln senare i september och då besökte vi butiken Pumpa & Spalje i centrala Landskrona. Liselotte och Helena är medlemmar i Selma och denna morgon fick vi höra om deras resa med att starta gemensam butik.
De visade också en fin dukning av ett middagsbord för oss. Butiken saluför både trevliga och annorlunda inredningsprodukter och levande växter.

6 september - Frukostmingel på Hotel Chaplin

Första tisdagen i varje månad är det frukostmöte på Hotel Chaplin och i september var det mingelfrukost då alla kunde prata fritt om allt möjligt. Något som är nog så viktigt i ett fungerande nätverk.

25 augusti - Frukostmöte på Rådhuset

Lennart Söderberg

Höstens första frukostmöte ägde rum den 25/8 i det vackra Rådhuset i Landskrona.

Här tog kommunfullmäktiges ordförande, eller Borgmästaren som han brukar titulera sig, Lennart Söderberg emot oss för ett dialogmöte. Medan vi njöt av kaffe och smörgåsar berättade Lennart om Rådhuset och vilka verksamheter som finns i det i dag.

Sedan flyttade vi in i den pampiga kommunfullmäktigesalen och när vi intagit våra platser fick vi en intressant inblick i hur ett fullmäktigemöte går till, var åskådarna sitter, hur extremt långt ett möte kan vara och lite roliga ankedoter!
Lennart avslutade med att uppmana Selmas medlemmar att engagera sig politiskt för att kunna påverka vad som händer och sker i Landskrona.

16 juni - Våravslutning på Tomatens Hus

Selmas våravslutning i Juni gick av stapeln på mysiga Tomatens Hus. Först åt vi deras goda tomatpaj ute i orangeriet och till kaffet blev det äpple- och rabarberpaj. Många glada skratt och trevliga samtal inramade middagen.
Mätta och belåtna korsade vi sedan vägen och klev in i tomatodlingen. Där tog Boel emot och guidadade oss bland tomater i alla möjliga färger, former och storlekar. Lite gurka och kryddväxter fanns det också. Innan vi lämnade växthusen hade vi alla handlat massor med goda tomater!

www.tomatenshus.se

7 juni - Frukostträff på Hotel Chaplin

Eva Hallkvist

På den sista frukostträffen före sommaren bjöd Eva Hallkvist på ett bildspel om Skånska utflytsmål. Resan tog oss runt hela Skåne, från Ystad till Torekov. Vi fick massor med tips om vad man kan göra på de olika platserna. Vi "besökte" Rövarekulan, Vattenriket i Kristianstad, Romelåsen, Stenshuvud, Ivön, dressincykling, Dalby hage, Skäralid och massor med andra intressanta ställen. Att utforska Skåne några dagar på semestern är ett bra tips!

19 maj - Frukostträff på Hotel Chaplin

Denna dag hade vi ingen inbjuden gäst utan vi åt en god frukost och minglade lite.

5 maj - Företagsbesök på Skånes Auktionsverk

Pia Stael von Holstein

Vårt företagsbesök i Maj gick av stapeln på Skånes Auktionsverk i Landskrona.

Gitte från Hemsercvice dukade upp en god frukost i deras mysiga café och när alla var mätta och belåtna blev det rundvandring.

Vår värd var Pia Stael von Holstein, auktionsverkets vd och även känd från ”Antikrundan”.

Pia hade mycket spännande att berätta om verken som var inlämnade till vårens kvalitets auktion. Vi fick veta hur budgivning från utlandet går till och mycket annat intressant. Rundvandringen hade kunnat hålla på hela förmiddagen!

Som avslutning fick alla den fina katalogen med samtliga objekt till vårens stora auktion.

4 april - Frukostmöte på Hotel Chaplin

Karin N. Ekvall

Karin N. Ekvall kom och pratade med temat "Känn din kraft och känn ditt ljus! Stå kvar och våga stråla!".

12 mars - Selma loppis på Hotel Chaplin

En lördag i mars arrangerades en välbesökt loppis i Hotel Chaplins konferensavdelning.

De 14 säljarna från Selma hade fullt upp att sälja prylar till alla glada besökare.

Dagen blev lyckad och en ny loppis efterfrågas redan!

1 mars - Frukostträff med föredrag på Hotel Chaplin

Pier från Ölvemarks Holiday

På frukostträffen den 1 mars kom Charlotte från Resia i Landskrona och Pier från Ölvemarks Holiday och frestade oss med härliga resor.

Pier berättade om kombinerade flyg- och bussresor ut i Europa. Han tog oss med genom Tyskland, Holland, Kroatien, Spanien, Italien och flera andra länder.

Efter alla dessa härliga bilder var vi alla sugna på resa iväg mot våren och värmen!

17 februari - Företagsbesök hos HD i Landskrona

Jannik Hansen, chef på Landskrona redaktionen

Årets första företagsbesök gick av stapeln i februari då vi besökte Landskrona Postens lokalkontor på Östergatan. Jannik Hansen, chef på Landskrona redaktionen sedan 10 år tillbaka, tog emot oss och bjöd på god frukost. Vi fick veta en hel del om Landskrona Posten och HD. Bl.a. att man har 74 000 prenumeranter men bara säljer 300 lösnummer per dag!
Besöket avslutades med en rundvandring på redaktionen och i kundcentret.

10 februari - Selmas workshop

En februarikväll samlades många av Selmas medlemmar under takåsarna på Hotel Chaplin för att förkovra sig. Våra lärare Anette Oltner och Ingrid Svensson lärde oss hur vi själva kan lägga in text och bilder om våra företag på Selmas hemsida. Det blev många förtjusta kommentarer så fort någon elev lyckades få både text och bild på det sätt som det var tänkt!
Ett stort tack till våra duktiga lärare! Kvällen förgylldes också med Gittes goda snittar till kaffet.

1 februari - Frukostmöte på Hotel Chaplin

Heidi Palmgren

På årets första frukostträff på Hotel Chaplin gästade trädgårdsarkitekten Heidi Palmgren oss.
Hon berättade och visade hur man ritar och planerar olika trädgårdar. Vad som är viktigt att tänka på för att få bästa möjliga resultat. Heidi har också skrivit flera böcker med tips och ideér för den trädgårdsintresserade.

Helena på Vanilja bjöd på underbara cupcakes. Lika vackra som goda!

21 januari - Kickoff på Hotel Chaplin

Nytt år och nya förhoppningar. Det kom 20 glada medlemmar till årets kick-off på Hotel Chaplin. Det blev mingel och god mat från Gittes Hemservice. Till kaffet och Helenas härliga tårta fick alla möjlighet att berätta om sina tankar och ideér inför 2011. Ordförande Harriet Johansen berättade om sina spännande planer för "Selmahuset".

Nyheter

2015-09-02

Här hittar du våra tidigare nyheter

Sök på hemsidan

Huvudsponsor till Selma dagen

Sponsor

Samarbetspartner

Tyck till på Selma

Vad vill du ha mer av i föreningen?

Aktuellt från kalender

Frukostträff på Hotel Chaplin, föredrag av Ann Gomér

2017-11-07

Tisdagen den 7 november äter vi frukost och minglar på Hotel Chaplin mellan kl. 8.00 och 10.00.
Denna morgon berättar Ann Gomér om "Konsten att gräva där man står - hur jag blev den jag blev".
Låter väl spännande och väcker vår nyfikenhet....